Jani Kovačič    

ZÔON POLITIKON ANIMALIKON Commedia Musicale dell'Arte Animale

Leto nastanka: 2010
Commedia dell'Arte Animale je povezava basni in moralnih naukov z nesramnostjo commedie dell'arte. Upošteva tipologijo (živali) in prekinja zgodbo s pesmimi in lazziji ter Moralo. Commedia Musicale dell'Arte Animale je le nadgradnja z glasbo.

Morala – eterično bledo bitje
Lev Kralj – mogočen, samovšečen, prevzeten, zna le ukazovati in kazati – je važen, neroden in nepotreben, a vendar nujen
Brat Lev – nihče ga ne jemlje resno, a tudi on ničesar, bolj trot kot lev
Petelin – Gizdalin – zapeljivec in modni perverznež 
Osel – modrec, vdan kralju /ga vdano prenaša/, apolitičen in nepraktičen
Sova – zakladnik, čuvar pečatov, birokrat, nezdravo načelna 
Lisica – inteligentna in zvita, najmodrejša med vsemi in pragmatična 
Slon – neroden, maloumen in močan
Mačka – opozicija, inteligentna in iznajdljiva, dober psiholog in strateg ter oblastiželjna
Volk – general, kratke pameti, a praktičen in delaven
Opica – sodnica, red, vse postavlja v vrste in kolone, nosi očala in je pravno zmuzljiva
Netopir – prisluškovalec, new age, celo mistik, častihlepen
Zajci – 3 umetniki
Flora – zagnana aktivistka
Svinje – 3 plesalke in šefica: Mademoiselle et Filles
Hijena – šef zapora
Podgane – 4 /ali 3/  pazniki in zaporniki v zaporu, lahko tudi ena sama s tremi glavami in repi
Zbor – Drobnica in živina /ako je/

mladi, odrasli

komedija, basen, spevoigra
politika, humor, živali, spletke

Commedia (Musicale) dell'Arte Animale je brezobzirno kopiranje življenja in krši avtorske pravice vsem, razen avtorju, ki je s tem upravičen do vseh možnih materialnih in avtorskih dobiti. Avtor pogojno pristaja na delitev slave, morda časti, nikakor pa ne na delitev denarja. Ampak to so danes uzanci, ki jih ni potrebno posebej navajati. Vsekakor bodo našli vrli izobraženci prepise tega vrhunskega dela naše prihodnosti našli v commediji dell'arte, v deklaraciji OZN, v Pančatantri in pri ostalih basnikih, prav tako pregovore, citate in rekla, kar je le dokaz o izjemnosti tega dela, saj je bilo prisotno v civilizaciji človeštva že nekaj tisočletij. Končno lahko beremo (in si ogledamo) original!

6. prizor   
lazzi o umetnosti  /Zajci vstopijo/
 
ZAJEC 1: Ljubljeni naš kralj! Vaši zvesti služabniki! 
KRALJ LEV: /se nagne k Oslu in šepeta/
OSEL: /glasno/ Zajci, zakaj se vsi stalno prijemljete za glavo?
ZAJEC 2: Spoštovani! Pravijo, da jo tu vsi izgube, pa samo preverjamo, če jo še imamo.
KRALJ LEV: Ha, ha, ha! Dobra je ta! Čemu ste prišli?
ZAJEC 3: Ah, revščina je mačeha vsem umetnostim! 
ZAJEC 2: Opozorili bi vas da smo žrtve neusmiljenih in neupravičenih šikaniranj in obtožb, češ da ničesar ne prispevamo v skupno dobro.
SOVA: Izenačeni ste z vsemi ostalimi in imate iste pogoje. Kaj zdaj cepetate dolgoušci?
ZAJEC 3: Spoštovani svétniki! /se jim vsi priklonijo in pokažejo rit kralju, ki to opazi/ Vsi želijo naše igre – zastonj. Nimamo od česa živeti.
OSEL: Zakaj pa igrate zastonj?
ZAJEC 1: Vedno gre za dobrodelne prireditve in plačilo … khm, v nebesih. Mediji so polni naših slik, a tega ni niti za v nos, kaj šele za v usta.
ZAJEC 2: Tace si obrusimo, preden dobimo kaj za pod zob. Ni čudno, da imamo prednje krajše.
ZAJEC 1: Vsi radi slišijo naše pesmi in šale, a oglušijo pri plačilu. 
ZAJEC 3: A razumejo se na umetnost kot zajec na boben!
OSEL: A vi se na boben zastopite?
ZAJEC 3: Seveda, odtod tudi reklo!
KRALJ LEV: Pokažite, kaj znate!
ZAJEC 2: Velja! Vedno je bolje imeti opravka z bogom, kot s svetníki.
 
O umetnosti
ZAJEC 1: /prično/ Kako je nastalo Kraljestvo? 
ZAJEC 2: Zaradi slavnih pretepov! 
ZAJEC 1: In umetnost? 
ZAJEC 2: Zaradi kratkočasenja in zabave! 
ZAJEC 1: In kdo zabava? Menedžerji? Ne. Reveži. 
ZAJEC 3: A za zabave silnih je treba več: morajo imeti kostume, maske, sceno, glasbo … 
ZAJEC 2: In tu rabimo – cvenk, cvenk, cvenk, cvenk! Cven, cve, cv, c!!! 
ZAJEC 1 /kot menedžer/: Tule v tej šatulji je vaše plačilo, glumači! 
/Lazzi o plačilu: Vsi pogledajo, ko so dovolj blizu jim pihne moko v lice, da so vsi beli –  zlasti ZAJEC 3. Seveda se prične kašljanje in bentenje, Kralj se smeji. ZAJEC 2 se obleče kot doktor/ 
ZAJEC 2 /doktor/: Uuu! Glumači, kako ste bledi. Sušica, kuga, podhranjenost … Tale bo kmalu umrl!
/poleže ga na tla in mu tipa pulz, pri tem mu preišče vse žepe in vzame, kar je našel/
ZAJEC 1 /grobar/: Tule sem. Grobar. Vsi na koncu sklenejo posel z menoj. Ultima biznis! Sem država v državi. Mejaš in prometnik!
/Zmeri ležečega in mu obrne žepe/ Slabo. Vendar … Doktor, jaz pokopljem dušo, ti pa dobiš truplo, za anatomijo.
ZAJEC 1: Velja! / ZAJEC 3 – vstane in zbeži/ Na svoje oči sva videla, da je vstal od mrtvih! 
ZAJEC 1 in ZAJEC 2: Čudež, čudež!
ZAJEC 3: /kot morala zgodbe/
Vsak od vas, spoštovani publikum,
ki si je natančno ogledal ta prizor,
Lahko potrdi, da je umetnik nor,
ker je vstal od mrtvih 
in zdaj živi po smrti!
 
KRALJ LEV: /Se je zabaval/ Ha, ha, ha! Zabavno! Sem mislil, da ste zateženi  bebci. Peljite jih v shrambe, korenja bo za vse dovolj!
ZAJEC 2: Bolje korenje, kot zakladnikovo prdenje.
OPICA: Kaj je rekel?
ZAJEC 1: Nič, nič. Zajcem je plašnost krepost. Vaše veličanstvo! Dovolite?  /odidejo/ 

Jani Kovačič: ZOON POLITIKON ANIMALIKON, komedija. Sodobnost, 2014.

Besedilo
Na spletu dostopen tekst

Pred kakršnokoli uporabo tega avtorskega dela se seznanite z Zakonom o avtorski in sorodnih pravicah in ga upoštevajte!